sábado, 15 de diciembre de 2012

CONCLUSIONS FINALS


Per finalitzar amb el diari de practiques, voldria fer un breu resum de tot allò que he pogut observar, treballar, reflexionar…
A l’inici vaig posar en dubte si la meva preparació seria l’adequada per dur a terme les practiques, volia estar a l’altura i també aprendre.
Durant les setmanes que he estat al centre he pogut observar el treball de la psicopedagoga, com intervé en els diferents contextos (alumne, família, equip docent i altres institucions com han sigut l’EAP i psicòlegs privats i externs al col·legi).
Partint dels meus coneixements previs assolits durant el transcurs de les diferents assignatures de la llicenciatura, he pogut analitzar i reflexionar sobre situacions reals d’intervenció en un context educatiu d’educació formal.
He pogut treballar amb fulls de demanda, amb expedients i informes reals d’alumnes i també amb proves, especialment el WISC.
També he participat en les diferents entrevistes setmanals amb la responsable de l’EAP i amb l’equip docent, a més a més de les entrevistes amb psicòlegs externs al centre i del propi psicòleg que disposa el centre.
Però, sobretot, el que he pogut viure dia a dia és el treball amb l’alumnat, l’observació a l’aula i la docència amb aquells alumnes que presenten dificultats d’aprenentatge. És per això que les últimes setmanes, juntament amb la tutora de pràctiques, vaig decidir duu a terme el pla d’intervenció sobre una competència molt important i que crec que podré posar en pràctica a través de la tasca de la psicopedagoga del centre: Aprendre a aprendre.
Definitivament, les pràctiques m’han aportat diversitat de coneixements, també m’ha ensenyat a reflexionar sobre d’altres que ja tenia i com no, a adonar-me de la importància d’un context real en la psicopedagogia. Gràcies a la vivència en un context com és un centre d’educació secundària, he pogut adonar-me de l’ampli ventall de funcions d’un psicopedagog i de les diferents tasques, així com també de les dificultats que es presenten i com les podem solucionar.
Estic molt contenta i agraïda tant al centre de pràctiques com a la tutora i al consultor de l’assignatura, que han fet possible el meu aprenentatge i espero poder començar amb el pla d’intervenció el més aviat possible.

miércoles, 12 de diciembre de 2012

ÚItima setmana al centre

Aquesta última setmana l'he aprofitat per començar a donar-li cos al que serà el treball del Practicum II.
Amb l'assessorament de la meva tutora de pràctiques i l'experiència viscuda, així com també l'opinió del consultor de l'assignatura, he decidit portar a terme un pla d'actuació relacionat amb la competència d'aprendre a aprendre.
Per a arribar a aquesta conclusió he tingut en compte les possibilitats reals de l'actuació. Ara ja conec el context i les diferents problemàtiques que es presenten i és per això que amb aquest pla d'actuació que dissenyaré intentaré solucionar un problema com és la dificultat que tenen els alumnes observats per aplicar coneixements i habilitats a situacions quotidianes diàries i la capacitat per utilitzar-los en contextos i situacions complexes.
Espero que el final de les pràctiques sigui el principi d'un projecte innovador i d'una activitat enriquidora a nivell personal com professional que m'endinsarà encara més al món de la psicopedagogia.





Dimecres, 7 de novembre

Vaig ajudar  en la confecció de la graella que s'ha de realitzar per al noi de 3r d'ESO amb TDA del que vaig parlar anteriorment.

Vaig fer el redactat, amb el seguiment de la psicopedagoga, és clar. L'estructura era la següent:
Es demanava l'explicació de la metodologia emprada, els recursos, així com també la forma d'avaluació. Nosaltres vam explicar que s'utilitzava una metodologia propera, amb un grup reduït. Es feia tot a la pissarra i s'intentava que tots col·laborèssin. Es repeteixen els exercicis fins que quedin clars.
En quant als materials, utilitzem un llibre adaptat al seu nivell i els exàmens són exercicis semblants als realitzats a classe, sense molts ítems per cada pregunta i molt clars per evitar que l'alumne es perdi o deixi de respondre alguna pregunta perquè no l'ha vist. Se li deixa més temps si el necessita, així  com també, quan ha acabat l'activitat la repassa amb la professora per si s'ha oblidat de posar alguna cosa degut a al manca d'atenció que presenta.

Dilluns, 5 de novembre

Aquests primers dies de novembre ja estic a punt d'acabar el meu període de pràctiques i potser l'entrevista d'avui és de les últimes que podré assistir.
Es tracta d'una entrevista semi-estructurada entre la psicopedagoga i la psicòloga d'un nen de 3r d'ESO externa al centre.
L'alumne presenta TDA, se li va diagnosticar l'any passat. Tant la meva tutora de pràctiques com jo estem d'acord amb que és un diagnòstic realitzat a una edat prou avançada del noi i que això dificulta el procés.
La psicòloga li explica quins aspectes li treballa: hàbits i tècniques d'estudi i atenció. També ha realitzat un horari per a casa amb la distribucio de les hores d'estudi i de treball.
La psicopedagoga del col·legi li comenta a la psicòloga que creu que l'alumne pot tenir dislèxia. De fet, a l'hora de realitzar algunes sessions amb ell també jo m'he adonat que presenta trets característics però caldrà passar algunes proves i fer observacions per tal de saber si és cert.

La mare ha demanat a la tutora del noi un document on s'expliquin les adaptacions que se li fa al seu fill en cada matèria i la psicopedagoga, com a professora de matemàtiques, haurà de confeccionar el document d'aquesta assignatura. (Al centre cada professor s'encarrega de realitzar l'adaptació de la seva assignatura, amb l'ajuda de la psicopedagoga).

lunes, 26 de noviembre de 2012

Dimarts, 23 d'octubre


Les tasques que m'ha assignat la tutora segueixen endavant. L'ajudo amb alguns alumnes amb més dificultats. Els he preparat material, he buscat llibres i hem aprés com estudiar i què és allò important. Crec que es senten molt bé i aquest aspecte em fa sentir millor. Estic davant d'uns nois/es amb poca motivació per la feina, tot i que la psicopedagoga intenta treure'ls el millor d'ells. M'he pogut adonar que, la majoria, treballen al col·legi però no segueixen aquests hàbits fora del centre, crec que el fil amb la família moltes vegades és nul.
A continuació us deixo un llibre de Matemàtiques que he trobat i que treballarem amb els alumnes per tal de millorar la capacitat de comprensió i resolució de problemes.  Està per a tots els nivells d'ESO, és clar, potser haurem d'agafar un llibre de 1r per a un alumne de 2n, si veiem que  el seu nivell d'aprenentatge així ho requereix.
Es tracta d'un treball centrat en les competències curriculars, fent una proposta d'activitats emmarcades en situacions reals molt properes a la realitat de l'alumnat i, a més de la competència matemàtica, treballa simultàniament altres competències com ara: el desenvolupament d'estratègies, la presa de decisions, la lògica, l'habilitat lectora, l'organització de la informació, la destresa numèrica, la representació del pla i de l'espai, el treball en equip, les TIC i la consciència social. Crec que totes aquestes són claus per al bon desenvolupament en una societat perquè, al cap i a la fi, el que es pretén es crear persones amb recursos per a la vida diària.

Equip editorial i Cruïlla. Matemàtiques. Destreses bàsiques. Resolució de problemes. 1 ESO. Projecte 3.16. Barcelona: Cruïlla.

Dijous, 18 d'octubre

La persona representant de l'EAP i la meva tutora de pràctiques s'han reunit per refer una plantilla d'informació on queden plasmats tots els alumnes amb nee diagnosticats i/o amb dictamen.
He ajudat a la meva tutora a omplir aquesta plantilla però hem tingut algunes dificultats; els noms dels diferents trastorns que es mencionaven havien canviat respecte altres anys i ningú ens havia avisat. Hem preguntat a l'EAP i ens han pogut ajudar.
Amb aquesta graella he pogut veure en general com tenen el recompte del total d'alumnes de secundària amb necessitats educatives especials i com, cada any, a l'inici de curs, ho tornen a refer per modificar, si cal, algun aspecte. Així fan un esquema de la situació en que es troben al centre.

lunes, 12 de noviembre de 2012

Dimecres, 17 d'octubre de 2012


Després d’aquestes setmanes d’aproximació al context i d’observacions seguides de moltes preguntes per a poder entendre ben bé certes dificultats, he pogut viure unes quantes facetes de la missió de la psicopedagoga.
Com ja vaig dir la setmana anterior, la tutora m’ha assignat unes tasques concretes dins l’aula. Es tracta d’ajudar-la amb els grups d’atenció a la diversitat en mates que té des de 1r fins a 4t d’ESO.
Pel que he pogut observar aquesta setmana d'incorporació a la tasca, es tracten de grups molt diversos, tant per les seves capacitats, com pel carácter i diferents dificultats que presenta cadascun. He estat preparant exercicis i els presentant-los als alumnes, així com també ajudant-los en la comprensió i realització d’aquests. Es tracta de poder tenir una atenció més individualitzada ja que la tutora, tot i ser grups d’atenció a la diversitat, són prou nombrosos (fins a 12 alumnes aproximadament en una sessió de mates)

Els alumnes que atén la psicopedagoga al col·legi, en general, presenten Deficiència intelectual lleugera (cinc alumnes), trastorn generalitzat del desenvolupament (un alumne) i deficiencia intelectual mitjana (un alumne). També, dins del grup de docència de la tutora i on jo estic actuant, es presenten casos sobretot de dificultats d’escriptura i atencionals.

lunes, 5 de noviembre de 2012

Dijous, 11 d'octubre de 2012

Durant el decurs del dia hem aprofitat una hora lliure per a que la tutora em pugui posar al dia de què fa durant la seva docència. A partir d'avui, tinc l'oportunitat de treballar amb alguns dels grups reduïts ja que, aquests tenen una gran varietat d'alumnat.
La meva presència durant les classes s'aprofitarà per poder endinsar-me en la tasca docent d'aquests alumnes, en concret de dos alumnes de 1r sense dictamen però amb unes capacitats baixes, tres alumnes de 2n amb dictamen de l'EAP (dos d'ells amb Deficiència intelectual lleugera). A 4t em trobo amb un alumne que m'ha cridat molt l'atenció. Es tracta d'un diagnòstic per dèficit intelectual mitjà. El nen ha repetit de curs aquest any, li costa molt parlar i expressar-se. La psicopedagoga intentarà poder buscar-li un lloc adequat per a quan tingui que marxar del col·legi i no es senti sol i pugui escollir la millor opció per a ell.
Ha estat un dia interessant ja que he pogut conèixer més a l'alumnat i endinsar-me en les classes.
A partir de la setmana vinent impartiré algunes de les classes.

Dilluns, 8 d'Octubre de 2012


Avui he tingut la primera reunió amb un membre de l'EAP.
Es tracta d'una coordinació setmanal entre la psicopedagoga i la representant de l'EAP.
Els punts que s'han tractat han estat els següents:

  • Alumnes amb dictamen el curs anterior i quins encara continuen al col·legi.
  • Valoració per part de l'EAP d'un alumne de 1r curs d'ESO que no compleix criteris per a fer un dictamen (se li va passar el Wisc-IV i n'obté uns barems baixos, 69), comentari dels resultats, actituds per part del nen i context familiar. Què es pot fer?
  • La psicopedagoga fa un full de demanda per a un nen de 3r d'ESO i acorden fer una reunió amb la família quan se sapigui la valoració.
  • Seguiment d'una alumna amb absentisme.


El que més m'ha cridat l'atenció durant la reunió, ha estat el tema del nen de primer, en el qual han dedicat una bona part del temps. Desprès d'haver-les pogut escoltar i tenir més informació del nen, arribo a la conclusió que durant les següents entrevistes s'acordarà com poder millorar la seva estada al col·legi i se li anirà adaptant el currículum a les seves necessitats tal i com hagin pogut conèixer al nen. Crec que s'hauria de fer una ràpida intervenció amb la família, una entrevista i fer-la partícip el més aviat possible.

lunes, 29 de octubre de 2012

PRIMERES SETMANES: ON ESTIC I AMB QUI?


PRIMERES SETMANES: ON ESTIC I AMB QUI?

Com ja he explicat en altres entrades anteriors la meva ubicació és a l’etapa d’educació secundària d’un col·legi concertat de la comarca del Montsià. La meva tutora del centre, mestra d’educació primària amb especialitat de ciències i llicenciada en pedagogia, duu a terme la funció de psicopedagoga del col·legi. Aquesta, fa d’enllaç entre el tutor i l’EAP, orienta i coordina, centrat-se en tot allò que dificulta l’assoliment dels aprenentatges que li pertoquen a l’alumne en cada etapa per tal d’ajudar-lo a formar-se per a la vida i soluciona els problemes en la mesura que sigui possible.

Podria destacar les següents funcions o finalitats de la psicopedagoga:
-             Derivar a l’alumnat i família als recursos adients
-             Coordinar les actuacions amb les famílies i els tutors del centre
-             Atendre a l’alumnat amb necessitats especials i orientar-los

Aquestes funcions es veuen plasmades en les seves diverses tasques:
-             Adapta i tria els materials més adequats
-             Elabora els informes d’avaluació de la situació de l’alumne
-             És partícip en reunions amb l’alumnat quan acaben l’etapa secundària per orientar-los cap a les                                  sortides (on poden anar, com es poden matricular, què necessiten, què faran, ...)
-             Promou reunions periòdiques amb les famílies, tutor del col·legi, EAP i altres docents
-             Exerceix la docència a aquests alumnes amb necessitats (els dóna les matemàtiques a tots els grups de l’ESO amb nee) i n’adapta el seu material al ritme de cadascun.

martes, 23 de octubre de 2012

EL COL·LEGI SAGRAT COR

DESCRIPCIÓ DEL CONTEXT

Es tracta d'un col·legi concertat i religiós de la comarca del Montsià, situat a la població d’Amposta (Tarragona).
Situat en un edifici de nova creació, té 13 anys d’antiguitat, tot i que el col·legi fa 105 anys que ofereix els seus serveis a diferents infraestructures que s’han anat renovant i construint.
L’edifici consta de dos plantes:
Planta baixa:
-                  Recepció
-                  Secretaria
-                  Despatx de direcció
-                  Aula de música
-                  Menjador
-                  Aula de tecnologia
-                  Aula d’Educació Visual i Plàstica
-                  Aula de Laboratori
-                  Aula multiusos
-                  Aula multilingüe
-                  Aula d’ordinadors ( 3 aules)
-                  Aules de parvulari (2 aules per cada curs)
-                  Lavabos

Primera planta:
-                  Aules de primària (2 aules per cada curs)
-                  Aules de secundària (2 aules per cada curs)
-                  5 seminaris d’atenció a la diversitat
-                  Biblioteca
-                  Lavabos
-                  Sala de professors
-                  Cap d’estudis primària
-                  Cap d’estudis secundària

Professorat
Actualment al col·legi hi ha 41 docents entre els d’infantil, primària i l’ESO. L’edat mitjana d’aquest és d’uns 35 anys i entre ells hi ha mestres i llicenciats.

Alumnat

El total d’alumnes actualment al centre és de 639. repartits entre educació infantil (144 alumnes), educació primària (278 alumnes) i educació secundària (217 alumnes).
La gran majoria d’alumnes del centre és de procedència espanyola, hi ha un petit nombre d’immigrants.
El nivell socioeconòmic de les famílies de l’alumnat és mitjà i la gran majoria d’aquests són de cultura cristiana.
A l’educació secundària, on situo el meu període de practiques, s’hi troben 10 alumnes diagnosticats per l’EAP i molts d’altres amb NEE que esmentaré en altres entrades.


Projecte Educatiu

El nostre col·legi  té una tradició dins de les comarques ebrenques des de fa 100 anys.
És un col·legi que:
-                  Promou una escola oberta a tots, sense cap mena de distinció.
-                  Atén la diversitat de tots els nostres alumnes.
-                  Estimula la creativitat.
-                  Desenvolupa les aptituds dels alumnes, respectant les seves capacitats.
-                  Ajuda a descobrir la dimensió transcendent de la persona.
-                  Interpreta la realitat personal i del món.
-                  Conrea els valors humans i cristians.


Horaris curs 2012-2013
Horari Educació Infantil i Educació Primària:
de 9,00h a 13,00h i de 15,00 a 17,00h
 Horari Educació Secundària:
de 8,45 h a 13,00 h i de 15,00 h a 18,15 h

AMPA
La col•laboració i participació de les famílies dels pares i mares és imprescindible per assolir els millors resultats educatius en el centre. L’ AMPA és una part activa de l’escola  i es manté en contacte directe amb l’equip directiu mitjançant una reunió mensual.





BENVINGUDA

Benvinguts/des al meu blog sobre les pràctiques de psicopedagogia. 
Ja fa unes setmanes que vaig començar les pràctiques al col·legi Sagrat Cor d'Amposta.
Durant aquesta estada al centre de pràctiques intentaré reflexionar i observar la figura del psicopedagog, conèixer i analitzar diferents contextos, adquirir habilitats i actituds pròpies aproximant-me a la realitat del context. Per a fer-ho, utilitzaré aquest blog, on plasmaré les meves idees, inquietuds, observacions, etc.
Espero poder aprendre molt i que aquesta sigui una experiència gratificant i constructivista.