lunes, 29 de abril de 2013

Fase 2

Durant les dues últimes setmanes de març aproximadament i principis d'abril he estat treballant amb la Fase 2 del meu projecte.

Els objectius que volia aconsseguir eren:


-       Conèixer les diferents tècniques d’estudi per poder escollir aquelles que s’adequaran millor a cadascú d’ells.
-    Motivar l’alumnat per emprendre la nova tasca i millorar l’autoconcepte.


Per a complir amb aquests, durant la primera sessió vam visualitzar un power point
presentant les diferents tècniques d’estudi que poden utilitzar i alguns consells de com
treballar millor. Això,
sempre especificant que cadascú ha de trobar aquella que més s'adapti a la seva persona
i que també ha de saber què ha de canviar i/o millorar prèviament.
S'ha comentat i la majoria s'han mostrat participatius a l'hora d'explicar com ho fan ells, si
creuen que van pel bon camí, si coneixien totes les tècniques mostrades i si creuen que en
podrien utilitzar-ne alguna que no facin servir encara.


ACTIVITAT "DESCRIPCIÓ"

Per aprendre a aprendre considero important conèixer's un mateix i tenir una bona predisposició així com també tenir una bona autoestima i autoconcepte. És per això que també vaig realitzar diverses activitats adreçades a aquest últim punt.

La primera tenia com a objectius:
• Coneixement d’un mateix de manera objectiva i positiva. 
• Conèixer, el mestre, quina imatge té cadascú d’ell mateix. 

Desenvolupament: 
Es va preparar una fitxa descriptiva. cada company de classe havia de seguir les pautes i
omplir la graella, describint al company indicat al marge superior de la fitxa. Es van
escriure entre els companys aquelles qualitats positives que posseeix, senyalant
també les característiques originals de cadascú (agudesa, aptitud, habilitats, originalitat,
etc. ). 
Quan ja l'havien completat, es retallava el nom de la persona descrita i es posava un
número per a identificar, al final de la sessió, qui era la persona descrita.

Es van exposar totes les fitxes. Tothom les va llegir buscant la pròpia, anotant el seu nom
a la fitxa que creu que li correspon. 
Com a segon pas cadascú va buscar la fitxa corresponent a un company i va anotar el nom
a la fitxa que creia que corresponia aquest company. Per tal que ningú es
quedés sense ser buscat per un altre, vaig escollir el company que havia de buscar. 
Per acabar es van llegir en veu alta cadascú la fitxa que havia omplert i dient finalment de qui era la descripció. 

Observacions i avaluació de la pràctica:

Els alumnes s'ho van passar molt bé. Gairebé tots es van identificar correctament tot
i que es van quedar sorpresos d'algunes característiques que se'ls hi havia otorgat,
sobretot lespositives; molts van dir que no s'imaginaven que els altres poguèssin apreciar
allò d'ells.
Aquesta activitat els va convèncer de les possibilitats que té cadascú i augmentar així
l'autoestima. Per tant, l'avaluació de l'aconseguiment dels objectius ha estat positiu ja que
s'han aconseguit els proposats inicialment.

Exemple de la fitxa  

Nom de la persona que has de descriure:
------------------------------------------------------------------------
Número:
Si creus que aquesta descripció és la teva escriu el teu nom:



ESTAT DE SALUT I ANÍMIC:





CARÀCTER:






QUE DESTACARIES D’ELL/A:






QUÈ ÉS ALLÒ QUE SE LI DÓNA MILLOR (HABILITATS):







UNA PARAULA QUE EL DEFINIRIA:







 

viernes, 12 de abril de 2013

Fase 1


Com que el centre és el mateix que al Practicum I, l'observació feta durant aquest primer període em servirà de referència en el Practicum II, així que, durant la setmana del 12 de març em vaig dedicar ja a la Fase 1 del meu projecte. 
Aquesta tenia com a objectius:


-        Observar i analitzar en quin nivell es troben els subjectes d'un grup reduït de 1r curs de la ESO, referint-nos als hàbits i tècniques d’estudi.

Per a complir amb l'objectiu i tenir constància dels coneixements previs dels alumnes, he passat
un qüestionari a tota la classe on es pregunta sobre les diferents tècniques i hàbits d'estudi.

Aquí en teniu una còpia:


Ambiente de estudio
 1 ¿Tienes un lugar fijo para estudiar?
 2 ¿Estudias en una habitación sin ruidos (tele, radio, etc,...) que te distraigan?
 3 ¿Está tu mesa despejada y libre de objetos que te distraigan?
 4 Cuando te pones a estudiar ¿tienes a mano todo lo que necesitarás?
 5 ¿Estudias con buena luz? (Un flexo + una luz suave de ambiente).
 6 Estudio tumbado o cómodamente en el sofá.
Atención y trabajo en clase
 7 ¿Preguntas en clase cuando no comprendes?
 8 Me "llaman la atención" en clase.
 9 Pierdo el "hilo" de la explicación.
 10 Tomo apuntes en clase aunque no sea obligatorio.
 11 En clase estoy atento.
 12 Salgo voluntario.
 13 Anoto en mi cuaderno o agenda las tareas para el día siguiente y posteriores.
Planificación
 14 Tengo un horario habitual de estudio que intento cumplir.
 15 En el horario de estudio incluyo breves periodos de descanso.
 16 Compruebo a menudo si estoy cumpliendo el plan de trabajo.
 17 Cuando me voy a poner a estudiar sé, con precisión, lo que voy a hacer a continuación.
 18Antes de elaborar un trabajo hago un guión o esquema de lo que voy a hacer.
 19 Cuando hay exámenes duermo más de 6 horas.
 20 Se me echa el tiempo encima antes de los exámenes.
 21 Hago una planificación especial la semana antes de los exámenes.
 22 Tengo abandonadas las asignaturas más difíciles o que menos me gustan.
 23 Cada día me pongo a estudiar a una hora distinta.
Concentración, esfuerzo.
 24 Hago las tareas y el estudio lo más pronto posible porque estoy pensando en la tele o los videojuegos.
 25 Estudio, como mínimo, 5 días a la semana.
 26 Salgo de la habitación en los ratos de estudio.
 27 Suelo presentar limpios y sin faltas de ortografía o expresión mis trabajos.
 28 Soy capaz de estudiar intensamente durante un buen rato sin perder la concentración.
 29 Pido ayuda cuando tengo dificultades en los estudios.
Técnica.
 30 Llevo al día los ejercicios y demás tareas.
 31 Procuro leer los temas antes de que los explique el profesor.
 32 Leo por por encima el texto antes de estudiarlo.
 33 Subrayo en los textos las ideas más importantes.
 34 Hago anotaciones en los márgenes del texto.
 35 Hago esquemas que luego utilizo para estudiar.
 36 Procuro que en mis esquemas estén todas las ideas del texto.
 37 Procuro que mis esquemas tengan el menor número de palabras posibles.
 38 Memorizo los esquemas los días anteriores al examen.
 39 Utilizo, para complementar, materiales diferentes de mi libro de texto, como otros libros, mapas...
Preparación de exámenes.
 40 Cuando hay un examen estoy nervioso porque hay bastantes cosas que no domino.
 41 Tengo muy claro en los exámenes la materia que entra y la que no.
 42 Repaso todo el examen antes de entregarlo.
 43 Nada más darme el examen empiezo a escribir inmediatamente.
 44 En los exámenes calculo cuánto tiempo voy a dedicar a cada pregunta.
 45 Procuro hacer mis exámenes con letra muy clara, sin faltas de ortografía ni de redacción.
Actitud y motivación.
 46 ¿Crees que los estudios te ayudarán mucho a triunfar en tu vida profesional?
 47 Me gusta aprender.
 48 Estudiar es muy desagradable.
 49 Los profesores se dedican a fastidiarme con sus exigencias.
 50 Pienso que lo mejor sería ponerme a trabajar cuanto antes y dejar de estudiar.
 51 Necesito que me obligen a ponerme a estudiar y que vigilen mi estudio para que yo me esfuerce.
 52 Casi todas las clases son muy aburridas.
 53 Si lo veo necesario, estudio sin que me preocupe el tiempo.
Autoestima.
 54 El éxito en los estudios depende de mí.
 55 Sé decir 4 cualidades mías de las que me siento orgulloso.
 56 Tengo fe en mí mismo.
 57 Me preocupa muchísimo hablar en público.
 58 Me dejo influir por los demás fácilmente.
*************************************************************************************************************
A continuación, el test, baremado;
Preguntas 1,2,3,4,5,7,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,21,25,27 a 39,41,42,44,45,46,47,53,54,55y 56:
siempre = 2;
a veces = 1;
nunca = 0;
Pregunta 6,8,9,20,22,23,24,26,40,43,48,49,50,51,52,57 y 58:
siempre = 0;
a veces = 1;
nunca = 2;


Segons els barems d'aquest qüestionari, molts dels alumnes enquestats tenen una baixa concepció de les tècniques d'estudi. Molts no les saben utilitzar, ni quina és l'adequada per a ells. D'altres, també, presenten molt poca motivació i autoestima davant dels estudis.

Cal tenir en compte que cadascun dels alumnes prové d'unes experiències diferents del món educatiu. Aquestes poden ser més o menys positives i, juntament amb les caracterísitques inicials de l'alumne (genètiques, innates) s'ha format la persona que tenim ara al nostre davant.

Nosaltres, com a professionals, tenim la responsabilitat de dotar aquests nens amb experiències positives.