sábado, 15 de diciembre de 2012

CONCLUSIONS FINALS


Per finalitzar amb el diari de practiques, voldria fer un breu resum de tot allò que he pogut observar, treballar, reflexionar…
A l’inici vaig posar en dubte si la meva preparació seria l’adequada per dur a terme les practiques, volia estar a l’altura i també aprendre.
Durant les setmanes que he estat al centre he pogut observar el treball de la psicopedagoga, com intervé en els diferents contextos (alumne, família, equip docent i altres institucions com han sigut l’EAP i psicòlegs privats i externs al col·legi).
Partint dels meus coneixements previs assolits durant el transcurs de les diferents assignatures de la llicenciatura, he pogut analitzar i reflexionar sobre situacions reals d’intervenció en un context educatiu d’educació formal.
He pogut treballar amb fulls de demanda, amb expedients i informes reals d’alumnes i també amb proves, especialment el WISC.
També he participat en les diferents entrevistes setmanals amb la responsable de l’EAP i amb l’equip docent, a més a més de les entrevistes amb psicòlegs externs al centre i del propi psicòleg que disposa el centre.
Però, sobretot, el que he pogut viure dia a dia és el treball amb l’alumnat, l’observació a l’aula i la docència amb aquells alumnes que presenten dificultats d’aprenentatge. És per això que les últimes setmanes, juntament amb la tutora de pràctiques, vaig decidir duu a terme el pla d’intervenció sobre una competència molt important i que crec que podré posar en pràctica a través de la tasca de la psicopedagoga del centre: Aprendre a aprendre.
Definitivament, les pràctiques m’han aportat diversitat de coneixements, també m’ha ensenyat a reflexionar sobre d’altres que ja tenia i com no, a adonar-me de la importància d’un context real en la psicopedagogia. Gràcies a la vivència en un context com és un centre d’educació secundària, he pogut adonar-me de l’ampli ventall de funcions d’un psicopedagog i de les diferents tasques, així com també de les dificultats que es presenten i com les podem solucionar.
Estic molt contenta i agraïda tant al centre de pràctiques com a la tutora i al consultor de l’assignatura, que han fet possible el meu aprenentatge i espero poder començar amb el pla d’intervenció el més aviat possible.

miércoles, 12 de diciembre de 2012

ÚItima setmana al centre

Aquesta última setmana l'he aprofitat per començar a donar-li cos al que serà el treball del Practicum II.
Amb l'assessorament de la meva tutora de pràctiques i l'experiència viscuda, així com també l'opinió del consultor de l'assignatura, he decidit portar a terme un pla d'actuació relacionat amb la competència d'aprendre a aprendre.
Per a arribar a aquesta conclusió he tingut en compte les possibilitats reals de l'actuació. Ara ja conec el context i les diferents problemàtiques que es presenten i és per això que amb aquest pla d'actuació que dissenyaré intentaré solucionar un problema com és la dificultat que tenen els alumnes observats per aplicar coneixements i habilitats a situacions quotidianes diàries i la capacitat per utilitzar-los en contextos i situacions complexes.
Espero que el final de les pràctiques sigui el principi d'un projecte innovador i d'una activitat enriquidora a nivell personal com professional que m'endinsarà encara més al món de la psicopedagogia.





Dimecres, 7 de novembre

Vaig ajudar  en la confecció de la graella que s'ha de realitzar per al noi de 3r d'ESO amb TDA del que vaig parlar anteriorment.

Vaig fer el redactat, amb el seguiment de la psicopedagoga, és clar. L'estructura era la següent:
Es demanava l'explicació de la metodologia emprada, els recursos, així com també la forma d'avaluació. Nosaltres vam explicar que s'utilitzava una metodologia propera, amb un grup reduït. Es feia tot a la pissarra i s'intentava que tots col·laborèssin. Es repeteixen els exercicis fins que quedin clars.
En quant als materials, utilitzem un llibre adaptat al seu nivell i els exàmens són exercicis semblants als realitzats a classe, sense molts ítems per cada pregunta i molt clars per evitar que l'alumne es perdi o deixi de respondre alguna pregunta perquè no l'ha vist. Se li deixa més temps si el necessita, així  com també, quan ha acabat l'activitat la repassa amb la professora per si s'ha oblidat de posar alguna cosa degut a al manca d'atenció que presenta.

Dilluns, 5 de novembre

Aquests primers dies de novembre ja estic a punt d'acabar el meu període de pràctiques i potser l'entrevista d'avui és de les últimes que podré assistir.
Es tracta d'una entrevista semi-estructurada entre la psicopedagoga i la psicòloga d'un nen de 3r d'ESO externa al centre.
L'alumne presenta TDA, se li va diagnosticar l'any passat. Tant la meva tutora de pràctiques com jo estem d'acord amb que és un diagnòstic realitzat a una edat prou avançada del noi i que això dificulta el procés.
La psicòloga li explica quins aspectes li treballa: hàbits i tècniques d'estudi i atenció. També ha realitzat un horari per a casa amb la distribucio de les hores d'estudi i de treball.
La psicopedagoga del col·legi li comenta a la psicòloga que creu que l'alumne pot tenir dislèxia. De fet, a l'hora de realitzar algunes sessions amb ell també jo m'he adonat que presenta trets característics però caldrà passar algunes proves i fer observacions per tal de saber si és cert.

La mare ha demanat a la tutora del noi un document on s'expliquin les adaptacions que se li fa al seu fill en cada matèria i la psicopedagoga, com a professora de matemàtiques, haurà de confeccionar el document d'aquesta assignatura. (Al centre cada professor s'encarrega de realitzar l'adaptació de la seva assignatura, amb l'ajuda de la psicopedagoga).