viernes, 12 de abril de 2013

Fase 1


Com que el centre és el mateix que al Practicum I, l'observació feta durant aquest primer període em servirà de referència en el Practicum II, així que, durant la setmana del 12 de març em vaig dedicar ja a la Fase 1 del meu projecte. 
Aquesta tenia com a objectius:


-        Observar i analitzar en quin nivell es troben els subjectes d'un grup reduït de 1r curs de la ESO, referint-nos als hàbits i tècniques d’estudi.

Per a complir amb l'objectiu i tenir constància dels coneixements previs dels alumnes, he passat
un qüestionari a tota la classe on es pregunta sobre les diferents tècniques i hàbits d'estudi.

Aquí en teniu una còpia:


Ambiente de estudio
 1 ¿Tienes un lugar fijo para estudiar?
 2 ¿Estudias en una habitación sin ruidos (tele, radio, etc,...) que te distraigan?
 3 ¿Está tu mesa despejada y libre de objetos que te distraigan?
 4 Cuando te pones a estudiar ¿tienes a mano todo lo que necesitarás?
 5 ¿Estudias con buena luz? (Un flexo + una luz suave de ambiente).
 6 Estudio tumbado o cómodamente en el sofá.
Atención y trabajo en clase
 7 ¿Preguntas en clase cuando no comprendes?
 8 Me "llaman la atención" en clase.
 9 Pierdo el "hilo" de la explicación.
 10 Tomo apuntes en clase aunque no sea obligatorio.
 11 En clase estoy atento.
 12 Salgo voluntario.
 13 Anoto en mi cuaderno o agenda las tareas para el día siguiente y posteriores.
Planificación
 14 Tengo un horario habitual de estudio que intento cumplir.
 15 En el horario de estudio incluyo breves periodos de descanso.
 16 Compruebo a menudo si estoy cumpliendo el plan de trabajo.
 17 Cuando me voy a poner a estudiar sé, con precisión, lo que voy a hacer a continuación.
 18Antes de elaborar un trabajo hago un guión o esquema de lo que voy a hacer.
 19 Cuando hay exámenes duermo más de 6 horas.
 20 Se me echa el tiempo encima antes de los exámenes.
 21 Hago una planificación especial la semana antes de los exámenes.
 22 Tengo abandonadas las asignaturas más difíciles o que menos me gustan.
 23 Cada día me pongo a estudiar a una hora distinta.
Concentración, esfuerzo.
 24 Hago las tareas y el estudio lo más pronto posible porque estoy pensando en la tele o los videojuegos.
 25 Estudio, como mínimo, 5 días a la semana.
 26 Salgo de la habitación en los ratos de estudio.
 27 Suelo presentar limpios y sin faltas de ortografía o expresión mis trabajos.
 28 Soy capaz de estudiar intensamente durante un buen rato sin perder la concentración.
 29 Pido ayuda cuando tengo dificultades en los estudios.
Técnica.
 30 Llevo al día los ejercicios y demás tareas.
 31 Procuro leer los temas antes de que los explique el profesor.
 32 Leo por por encima el texto antes de estudiarlo.
 33 Subrayo en los textos las ideas más importantes.
 34 Hago anotaciones en los márgenes del texto.
 35 Hago esquemas que luego utilizo para estudiar.
 36 Procuro que en mis esquemas estén todas las ideas del texto.
 37 Procuro que mis esquemas tengan el menor número de palabras posibles.
 38 Memorizo los esquemas los días anteriores al examen.
 39 Utilizo, para complementar, materiales diferentes de mi libro de texto, como otros libros, mapas...
Preparación de exámenes.
 40 Cuando hay un examen estoy nervioso porque hay bastantes cosas que no domino.
 41 Tengo muy claro en los exámenes la materia que entra y la que no.
 42 Repaso todo el examen antes de entregarlo.
 43 Nada más darme el examen empiezo a escribir inmediatamente.
 44 En los exámenes calculo cuánto tiempo voy a dedicar a cada pregunta.
 45 Procuro hacer mis exámenes con letra muy clara, sin faltas de ortografía ni de redacción.
Actitud y motivación.
 46 ¿Crees que los estudios te ayudarán mucho a triunfar en tu vida profesional?
 47 Me gusta aprender.
 48 Estudiar es muy desagradable.
 49 Los profesores se dedican a fastidiarme con sus exigencias.
 50 Pienso que lo mejor sería ponerme a trabajar cuanto antes y dejar de estudiar.
 51 Necesito que me obligen a ponerme a estudiar y que vigilen mi estudio para que yo me esfuerce.
 52 Casi todas las clases son muy aburridas.
 53 Si lo veo necesario, estudio sin que me preocupe el tiempo.
Autoestima.
 54 El éxito en los estudios depende de mí.
 55 Sé decir 4 cualidades mías de las que me siento orgulloso.
 56 Tengo fe en mí mismo.
 57 Me preocupa muchísimo hablar en público.
 58 Me dejo influir por los demás fácilmente.
*************************************************************************************************************
A continuación, el test, baremado;
Preguntas 1,2,3,4,5,7,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,21,25,27 a 39,41,42,44,45,46,47,53,54,55y 56:
siempre = 2;
a veces = 1;
nunca = 0;
Pregunta 6,8,9,20,22,23,24,26,40,43,48,49,50,51,52,57 y 58:
siempre = 0;
a veces = 1;
nunca = 2;


Segons els barems d'aquest qüestionari, molts dels alumnes enquestats tenen una baixa concepció de les tècniques d'estudi. Molts no les saben utilitzar, ni quina és l'adequada per a ells. D'altres, també, presenten molt poca motivació i autoestima davant dels estudis.

Cal tenir en compte que cadascun dels alumnes prové d'unes experiències diferents del món educatiu. Aquestes poden ser més o menys positives i, juntament amb les caracterísitques inicials de l'alumne (genètiques, innates) s'ha format la persona que tenim ara al nostre davant.

Nosaltres, com a professionals, tenim la responsabilitat de dotar aquests nens amb experiències positives.

4 comentarios:

  1. Hola Andrea,

    Trobo interessant el tema del teu projecte, ja que considero que la competència d’aprendre a aprendre és fonamental per poder-se’n sortir en la societat actual, la qual es caracteritza per ser molt canviant i evolucionar ràpidament. I en la qual, el aprendre de forma contínua al llarg de tota la vida també és molt important.

    T’aniré llegint per tenir més informació sobre com et van les pràctiques i quines activitats feu amb els alumnes.

    Molta sort!

    ResponderEliminar
  2. Hola Andrea!

    M'agrada el tema del teu projecte per la importància d'aquesta competència que crec que s'hauria de desenvoluapar de manera transversal des de totes les àrees. Penso a més, que és una competència que exigeix posar en pràctica certes actituds bàsiques: la perseverança, la responsabilitat, la iniciativa i autonomia, l'esperit crític...Tinc curiositat per saber com desenvoluparàs tot el procés. T'aniré seguint.

    Esther

    ResponderEliminar
  3. Hola Andrea,

    A l'igual que les meves companyes, penso que és un projecte molt interessant, crec que una de les claus de l'èxit educatiu rau en l'ús adequat d'estratègies, recursos, tècniques d'estudi... per part de l'alumnat autònomament. Esperem les experiències de la teva posada en pràctica.


    ResponderEliminar
  4. Bones!!

    El teu projecte sembla molt interessant, crec que els hàbits d'estudi s'haurien de començar a treballar des de ben petits, marcan un espai tranquil per fer els deures, un altre aspecte seria conscienciar a les famílies de la importància de la seua implicació davant l'esforç escolar dels seus fills, considero també en aquest sentit, com més persones, eines i estratègies s’utilitzin, més ens ajudarà a evitar el fracàs escolar i a partir d’aquí, més bon funcionament aconseguirem en un àmbit social.


    Espero noves actualitzacions per veure quines activitats i estrategies utilitzes per treballar i reforçar les técniques d'estudi.

    Ànims!

    Emma

    ResponderEliminar